måndag 21 juni 2010

Vägar till en säljande hemsida


Jag brukar jämföra en hemsida med ett skyltfönster, är det snyggt, prydligt, modernt och lockande ökar chansen att jag går in i "butiken" och handlar något. Går du i tankar om att bygga om din hemsida bör du därför börja med förstasidan. Du har bara några sekunder på dig att fånga besökarens intresse.

När besökaren kommer in i butiken gäller det att din butik lever upp till förväntningarna dvs. har ett relevant innehåll och att de produkter du skyltat med finns synliga och tillgängliga i butiken på ett tilltalande sätt. Om butiken i sig inte lever upp till skyltningen i fönstret lämnar besökaren förmodligen butiken och det blir svårt att locka dit dem igen.

Låt oss leka med tanken att du har en fantastiskt bra butik, härliga produkter och har lyckats förträffligt med utformningen av ditt "skyltfönster" dvs hemsida MEN skyltfönstret ligger mot en bakgård. Hur många hittar då till din butik?

Det är det sökordsoptimering handlar om, att ge din hemsida en så bra placering som möjligt i de organiska listorna som sökmotorerna använder sig av så att dina kunder får upp just din hemsida när de söker på t.ex Google eller andra sökmotorer. På min hemsida www.annaaxman.se kan du läsa mer om vägar till en sökoptimerad och kundvänlig hemsida!