fredag 4 juni 2010

Vilken fågel är du?

Hur beter jag mig och hur vill andra bli bemötta? Det är så viktigt att hela tiden förkovra sig och se på saker med nya ögon och från nya perspektiv. Nyligen hade jag förmånen att få delta i en kort men mycket givande kurs i kommunikation.

Olika karaktärsdrag fick skepnad av en fågel. Vi går alla in i olika roller beroende på situation, på jobbet är vi kanske en uggla men i sociala kretsar en duva eller papegoja och i hemmet en örn om det behövs....Social kompetens heter det visst när man har förmågan att byta roll efter behov.


Örnen - Dominant (Jag, jag gör, jag säger, jag fixar, jag tycker) karaktärsdrag: - målmedveten, otålig, resultatorienterad, bestämd och tydlig men saknar ibland omtanke

Papegoja - Inflytande (Vi, vi kan, vi ska, vi tycker) karaktärsdrag: Pratsam, kreativ, ser möjligheter, sällskaplig, inspirerande och öppen men kan tolkas som opålitlig (kan han/hon leverera?), står papegojan för det dom säger?

Ugglan - Kompetent (Man, man säger att, man borde, man kan tex..) karaktärsdrag: Kritisk, detaljerad, analyserande, planlägger, pålitlig men kan uppfattas som sluten och fyrkantig.

Duvan - Stabil (Du, du får gärna, du kan ju, du tycker att...) karaktärsdrag: Hjälpsam, vänlig, lojal, diplomatisk och tar hänsyn till andra, mån om gruppen men kan ge uttryck för dubbla budskap.

Övningen gick ut på att lära sig tolka den man kommunicerar med för att förstå i vilken roll personen befinner sig och bemöta personen just då utifrån just den rollen.

Hur talar tex en papegoja med en uggla för att få förståelse och gehör?

Hur ska en örn kunna sälja något till en annan örn och kan en papegoj ja få ett avslut på en affär med en annan papegoj ja???

Nedan hittar du några riktlinjer på hur du kan kommunicera med de olika fåglarna för att nå fram med ditt budkap och få ett avslut.

Kursledaren hette Pia Folkesson och mer om henne och hennes utbildningar hittar du på hennes hemsida www.pifo.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar