lördag 5 juni 2010

BLI EN FRAMTALARE!

Den här ängeln är symbolen för den nya FACEBOOK gruppen FRAMTALARE - det motsatta till baktalare. Saker hänger ihop i sina polariteter ett annat ord för motsatser =varm-kall, hög - låg, tjock-smal, vacker - ful, baktala - framtala!

Det är lätt att man baktalar, därför vill vi utveckla den andra sidan - att "framtala". Ett nytt ord inspirerat från grannarna i väst - Norge som skapat gruppen FRAMSNAKKERE!

Gör gott och du får gott tillbaka!
Hjälp oss med att sprida denna attityd, alla tjänar på det!


Bli ett "FAN" och bjud in dina vänner att bli "FAN" av FRAMTALARE (klicka på symbolen nedan) så hjälps vi åt att sprida denna attityd!

fredag 4 juni 2010

Vilken fågel är du?

Hur beter jag mig och hur vill andra bli bemötta? Det är så viktigt att hela tiden förkovra sig och se på saker med nya ögon och från nya perspektiv. Nyligen hade jag förmånen att få delta i en kort men mycket givande kurs i kommunikation.

Olika karaktärsdrag fick skepnad av en fågel. Vi går alla in i olika roller beroende på situation, på jobbet är vi kanske en uggla men i sociala kretsar en duva eller papegoja och i hemmet en örn om det behövs....Social kompetens heter det visst när man har förmågan att byta roll efter behov.


Örnen - Dominant (Jag, jag gör, jag säger, jag fixar, jag tycker) karaktärsdrag: - målmedveten, otålig, resultatorienterad, bestämd och tydlig men saknar ibland omtanke

Papegoja - Inflytande (Vi, vi kan, vi ska, vi tycker) karaktärsdrag: Pratsam, kreativ, ser möjligheter, sällskaplig, inspirerande och öppen men kan tolkas som opålitlig (kan han/hon leverera?), står papegojan för det dom säger?

Ugglan - Kompetent (Man, man säger att, man borde, man kan tex..) karaktärsdrag: Kritisk, detaljerad, analyserande, planlägger, pålitlig men kan uppfattas som sluten och fyrkantig.

Duvan - Stabil (Du, du får gärna, du kan ju, du tycker att...) karaktärsdrag: Hjälpsam, vänlig, lojal, diplomatisk och tar hänsyn till andra, mån om gruppen men kan ge uttryck för dubbla budskap.

Övningen gick ut på att lära sig tolka den man kommunicerar med för att förstå i vilken roll personen befinner sig och bemöta personen just då utifrån just den rollen.

Hur talar tex en papegoja med en uggla för att få förståelse och gehör?

Hur ska en örn kunna sälja något till en annan örn och kan en papegoj ja få ett avslut på en affär med en annan papegoj ja???

Nedan hittar du några riktlinjer på hur du kan kommunicera med de olika fåglarna för att nå fram med ditt budkap och få ett avslut.

Kursledaren hette Pia Folkesson och mer om henne och hennes utbildningar hittar du på hennes hemsida www.pifo.se

måndag 31 maj 2010

Vad gör Anna Åxman?

Jag kan hjälpa dig och ditt företag med:


Utveckling av blogg - En blogg är för ett företag är ett mycket starkt sätt att skildra och levandegöra vad som händer i företaget. En blogg med bra bloggverktyg, utformning och som används på rätt sätt ger också bra resultat i sökmotorernas sökresultat.

Konsultation och rådgivning
- Jag kan hjälpa dig och ditt företag att bli framgångsrika på nätet. Jag kan till exempel coacha dig om du själv ska jobba med sociala medier och annan marknadsföring.

Webbanalys
- Hur synligt är ditt företag på nätet? Hur rankas det i sökmotorerna? Och har du relevanta besökare? Jag följer upp företagets aktiviteter på nätet och gör en webbanalys på vad besökarna egentligen gör på företagets webbplats. Utifrån en bra analys kan vi sedan göra de rätta förändringarna på sin hemsida.

Utveckling av webbsidan
- En väl genomtänkt och lättorienterad webbstruktur förenklar för besökaren och ökar dina chanser till affärer. Du har bara några sekunder på dig att övertyga besökaren att just din hemsida är värd att klicka sig vidare på. En bra utformad startsida ge hela webbplatsen nytt liv. Funderar du på att delvis göra om din hemsida rekommenderar jag dig att börja utveckla startsidan.

Fotografering för digitalt bruk, webbem, bloggen och facebook - Hur vi profilerar oss av speglar vår affärsverksamhet med bilder spelar en allt större roll, inte minst på webben och i de sociala medierna. Med bilder och fotografier ska vi fånga betraktarens uppmärksamhet och samtidigt spegla företaget och eller förmedla den rätta känslar för sitt företag och dess tjänster. Kameran är min ständiga följeslagare och jag har en enorm bildbank som jag ständigt bygger upp.

Strategi och policy för sociala medier
- Jag bland annat hjälper dig med att identifiera vilken målgrupp du vill nå och på vilket sätt företaget ska närma sig sina kunder och utforma strategi och policy för social media så som tex Facebook, blogg mm.

Skapa en facebookprofil
- Praktisk hjälp och utformning när du vill starta upp en Facebooksida. För att lyckas och få ut maximalt av sin satsning är det viktigt att facebooksidan är optimerad för att nå ut till så många presumtiva kunder som möjligt.

Föreläsningar och föredrag
- Föreläser om mina erfarenheter och upplevelser under mina 13 yrkesår i Ryssland - passar föreningar och organisationer. Företag med intressen i eller av affärer med Ryssland samt som ren underhållning och isbrytare under konferens. Håller gärna föredrag om vardags retorik, webb och sociala medier. Jag kan visa bildspel, eller tex göra en kort föreläsning där jag visar konkreta exempel på hur man som företag kan göra fler affärer med hjälp av de sociala medierna.

Vad kan jag hjälpa dig med? Kontakta mig och berätta vilka utmaningar ditt företag står inför. Jag hjälper dig gärna.