onsdag 3 november 2010

Mot nya drömmar och mål...

I januari tog jag mod till mig och startade min enskilda firma, Anna Åxman. Jag har alltid funnit glädje av att se andra växa och lyckas. Det var det som var själva drivmotorn under mina 13 yrkes år i Ryssland. Så många unga, driftiga personer jag träffade och coachade mot nya mål i livet.

Nu kände jag att jag vill hjälpa små och mindre företag i Halland att produktutveckla och marknadsföra sig för att nå nya mål. Jag hade lekt med tanken i nästan två år men det kändes lite kusligt och riskabelt att våga ta steget. Jag valde en "fegare väg". Började småskaligt vid sidan om mitt fasta jobb och satte därför ett mycket lågt mål.

Fick snart några lokala kunder i trakterna runt Falkenberg och Vessigebro som jag under våren och sommaren hjälpt med hemsida, sökoptimering, fotografering, facebook, bloggar och andra sociala medier. Några av dem har jag även inspirerat till produktutveckling och att våga tro på sig själva, våga berätta vad de är duktiga på!

Mitt eget företag, marknadsföring och hemsida (www.annaaxman.se) hade jag inte tid att ta itu med förrän i slutet av maj...Skomakarens barn ni vet...

Så i somras fick jag en offertförfrågan från ett nätverk av företagsamma kvinnor i Halland (WiN). De undrade om jag ville hålla en kurs i Sociala medier för deras medlemmar. Wow, vilken rolig uppgift och vilka möjligheter det innebar.

Jag fick jobbet och i höst har jag lett kvällskurser i bland annat blogg, webbstrategi, hemsidor och sökoptimering. Det har resulterat i att jag blivit ombedd att hålla en fördjupningskurs i företagsbloggande :) Via kursen lärde jag även känna nya företagare och verksamheter runt om i Halland och några av dem blev även kunder efter kursens slut.

Året har även inneburit en hel del föreläsningar om mina 13 år i Ryssland och nu har jag blivit inbjuden att föreläsa för Falkenbergs Rotaryklubb. Som inflyttad till trakten (är född och uppvuxen i Halmstad) är allt nätverkande av stor betydelse. Syns man inte och hörs man inte så finns man ju inte och det ligger mycket i det.

Min lilla enskilda firmas mål för 2010 nådde jag för länge sedan och nu har jag tagit mod till mig och tagit tjänstledigt 50% från mitt fasta jobb som marknads- & försäljningskoordinator på ett större konferens- & spahotell på den Halländska västkusten för att satsa lite mer på mitt eget företag och ge det en ärlig chans.

Den närmaste tiden ska jag göra klart min budget för 2011, skapa en webbstrategi, marknadsplan och eventuellt även arbeta om min företagsprofil. Det är så mycket jag skulle vilja göra men tiden räcker inte alltid till. Det gäller att prioritera och välja förnuftigt så kanske allt hinns med till slut. Söker inspiration och läser mycket litteratur om att just våga ta risker, våga möta rädslan för att utvecklas och nå sina drömmar.

Ett tips jag starkt kan rekommendera är just Mera Mål AB (www.meramal.se). Man behöver inte köpa deras böcker och annat material. Man kommer till att börja med långt med att bara läsa de gratis PDF:er och ljudmaterial de har.

Här är ett litet smakprov som kanske inspirerar just dig att våga ta risker och uppnå nya mål!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar